Skip to content

Kwaliteitszorg

Binnen onze kwaliteitszorg gaan we uit van waardering en samen onderzoekend leren. Wij willen weten wat werkt, gaan in dialoog met collega’s, investeren in onze medewerkers, delen onze successen, denken in oplossingen, gaan uit van gedeeld eigenaarschap en vinden “om te weten, moet je ook iets meten”.

Kwaliteitsmanagement is een onderdeel van de verbetercyclus waarbij verbeterplannen van interne en externe audits met elkaar besproken worden. Een interne audit wordt jaarlijks door de school zelf gedaan, bij een externe audit wordt het onderzoek uitgevoerd door het INOS auditteam.

De basis voor het toetsend onderzoek zijn de vragen: “Wat lezen we, wat zien we en wat horen we?” Er vindt naast observatie ook een documentonderzoek plaats en medewerkers worden geïnterviewd. Bij de observaties worden leerkrachten in de gelegenheid gesteld om context bij de waarnemingen te geven.

De externe audit wordt gevolgd door het waarderend onderzoek. In overleg met directie en team van de school wordt bekeken voor welk onderdeel of onderdelen een verdiepend waarderend onderzoek zal plaatsvinden. Hierbij gaan we in op de successen en de factoren die hieraan hebben bijgedragen en hoe scholen deze successen binnen en buiten de school verder gaan brengen.